Excursie Rottumeroog

Door: W. Dijksterhuis

Foto's: Els Knol-Licht © 2003

Maandag 22 september was het zover, excursie met de Stichting Vrienden van Rottumeroog naar Rottumeroog, waar ik samen met drie collega's van het Groninger Landschap aan heb deelgenomen. Sinds het voormalig voogdhuis op het randje van het duin stond (1998), was ik niet meer op Rottumeroog geweest. Ik was dus erg benieuwd hoe het er nu uit zou zien.

We moesten om kwart over acht verzamelen in Noordpolderzijl. Nadat de heer Patberg namens het bestuur van de Stichting ons welkom had geheten, kon de reis met het schip de Boschwad beginnen. Het weer was uitstekend zodat we na de koffie gauw een plaatsje boven aan dek zochten. Op deze manier konden we mooi de wadvogels en zeehonden bekijken.

Na eerst een uur voor anker te hebben gelegen, omdat er nog teveel water stond, konden we van boord, de zandplaat op, richting eiland. We kwamen aan bij de duinopgang waar een aantal wooncontainers staan, nabij het baken. Hier overnachten gidsen van Staatsbosbeheer en vrijwilligers van de Stichting tijdens hun verblijf op het eiland. We werden verwelkomd door Bert Corté, gids van Staatsbosbeheer. Na een korte inleiding over het wel en wee van het eiland gingen we richting noordwest, waar nog een overblijfsel staat van de één na laatste voogdwoning.

Vanaf dit punt liepen we langs de vervallen puindammen het duin op naar de restanten van de voormalige zogenaamde "Tuin van Tox". Toxopeus was de laatste eilandvoogd. Vanaf dit punt kon je goed een nieuw rif voor het eiland zien liggen. Misschien dat dit rif het eiland de komende tijd enige bescherming biedt tegen zware zeegang. We vervolgden onze tocht via het strand naar het punt waar de duinen heel laag en smal worden en liepen vervolgens de kwelder op waar veel zeekraal stond en wat hoger op de kwelder zeeaster en zeealsem. Ook zagen we nog een roofvogel (smelleken). Daarna liepen we langs een slenk en via een aantal duintjes kwamen we uit bij de wooncontainers.

Na hier nog wat te hebben rondgekeken namen we afscheid van de gids en liepen weer terug naar de Boschwad, waar soep met broodjes klaar stonden. Na een voorspoedige terugtocht kwamen we weer in de haven van Noordpolderzijl aan. Conclusie: Al met al een zeer geslaagde excursie. Het eiland lijkt erg vervlakt ook al is er alweer nieuwe duinvorming ontstaan waardoor het eiland zich enigszins stabiliseert. De wooncontainers zijn erg lelijk, misschien zou het een idee zijn een huis op palen te bouwen !

2003-09-22 R'oog exc SVRR c Els 017.jpg (33028 bytes)

2003-09-22 R'oog exc SVRR c Els 021.jpg (48416 bytes)

2003-09-22 R'oog exc SVRR c Els 044.jpg (57832 bytes)